Om skolen

Om skolen

Profil

Måløvhøj Skole har cirka 1.250 elever og er fordelt på to afdelinger: Afdeling Måløv og Afdeling Østerhøj. 

Begge afdelinger har elever fra 0.-9. klasse.

Vores vision
Visionen for skolen er den fælles vision for skoleområdet i Ballerup Kommune, som hedder Skole med Vilje.

Se visionen 'Skole med Vilje' her

Vores værdier
Skolebestyrelsen har udarbejdet et værdigrundlag for skolen. Værdierner er overordnet for vores forståelser af kerneopgaven ”læring” og dermed vores dagligdag på Måløvhøj Skole. Værdierne viser også, hvad vores lærings- og dannelsessyn er.

Her kan du se vores værdier, hvordan vi forstår dem, og hvad værdierne skal fremme.

Virkelyst og selvstændighed

  • Mennesker skal gives plads til, at de kan udvikle sig til at blive dem, de gerne vil være.
  • Vi ønsker, gennem de valg vi træffer, positivt at understøtte alle menneskers nysgerrighed og lyst til læring.

Fællesskab og respekt

  • Mennesker er sociale væsner og dannes i fællesskaber.
  • Mennesker imellem er respekt en grundforudsætning for positive fællesskaber, udviklingen af virkelyst og selvstændighed samt nysgerrighed på verden.
  • Der skal således være gensidig respekt mellem alle parter i og omkring skolen samt respekt for skolens kerneopgave: Læring.

Faglighed & læring

  • Vi ønsker at danne passionerede mennesker, der skaber nye idéer om verdens sammenhæng og udtryk.
  • Vi definerer læring som det at undervise eleverne til forberedelse til videre uddannelse og give dem lyst til at lære mere, så de tilegner sig kundskaber og opnår færdigheder, ligesom vi vil fremme den enkelte elevs personlige udvikling og dannelse.
  • Vi vil skabe trivsel i skolen for den enkelte og lære dem at indgå i fællesskaber.

Pædagogiske indsatsområder

Pædagogiske udviklingsområder Måløvhøj Skole 2019/20

Ballerups Analyse af Læringsfællesskaber (BAL)

– uddannelse og træning

https://ballerup.dk/borger/born-unge/faellesskab-alle

 

Fortsat implementering af ny udskoling

På baggrund af den politiske beslutning om, at der skal være linjer i udskolingen fortsætter implementeringen af disse. Der vil være et øget fokus på udviklingen af udskolingen generelt.

 

Sammenhæng indskoling, mellemtrin, udskoling

På baggrund af ønsker om en større sammenhæng er der igangsat ”brobygningsressourcer” til nye lærere, ligesom sammenhængen skal drøftes i relevante fora.

 

Sammenhæng BFO og klub

Ligesom i undervisningsdelen er der behov for, at sammenhængen mellem BFO og Klub drøftes.

 

Elevplaner og Meebook

På baggrund af den fælleskommunale beslutning arbejdes med implementeringen af dette.

 

Sammenhæng mellem skolens afdelinger, matrikler og værdier

Der er nedsat en arbejdsgruppe, der skal komme med et oplæg til en emneuge, der sætter fokus på dette. Emneugen lægges i uge 13. En samlende emneuge har længe været et ønske hos medarbejdere og elever.

 

Udvikling af det faglige niveau

På baggrund af kvalitetsrapporten og skolens faglige resultater skal vi analysere de områder, hvor skolen præsterer under forventet niveau og fremkomme med forslag til handlinger, der kan øge skolens faglige niveau. Herudover skal vi identificere, hvor vi præsterer godt med henblik på videre udvikling. Sidste skoleår besluttede vi i den forbindelse at ændre vores ressourceforbrug, ligesom vi har indført co-teaching på baggrund af en kortere skoleuge. Dette skal følges og evalueres.

 

AULA – implementering

Implementering i uge 43

 

Indretning af læringsmiljøer

Fortsat fokus på læringsmiljøer. Der er nedsat en arbejdsgruppe med fokus på teknologiforståelse og makerspace.

 

Skolens organisering

Der vil være drøftelser på både lærermøder, personalemøder i BFO samt afdelingsmøder om skolens organisering fremadrettet som følge af en politisk beslutning om at gå i dialog med Måløvhøj Skole om netop dette.

 

Pædagogisk Læringscenter (PLC)

  • Vejledning - Fortsat udvikling jf. faseplan samt implementering af ny ledelsesstruktur
  • Udviklingsplan for ny IT-strategi (PLC) - Kommunen har vedtaget en ny IT-strategi, der skal implementeres fra skoleåret 2019/2020
  • Udviklingsplan for international strategi (PLC) - Kommunen har vedtaget en ny international strategi, der skal implementeres fra skoleåret 2019/2020

Ressourcecenter (RC)

  • Fortsat udvikling jf. faseplan - Fortsat udvikling af indsatser og understøttelse af BAL samt implementering af ny ledelsesstruktur

Trivselsstrategi

Måløvhøj Skole ønsker at fremme arbejdet med trivsel. Derfor har vi omdøbt den lovpligtige antimobbestrategi til en 'Trivselsstrategi'.

Trivselsstrategien tager udgangspunkt i Ballerup Kommunes børne- og ungestrategi ”Fællesskab for alle – alle i fællesskab”. Den bygger også på skolens værdier, Virkelyst & Selvstændighed, Fællesskab og Respekt, Faglighed & Læring.

Trivselsstrategien skal være med til at:

  • Styrke positive fællesskaber
  • Sikre, at alle indser, at mobning ikke kan isoleres til hverken skole eller fritid – men er et fælles ansvar for alle voksne i og omkring barnets liv
  • Skabe tydelige arbejdsgange

Måløvhøj Skoles Trivselsstrategi

Bilag til Trivselsstrategi 

Pixi-udgave af Måløvhøj Skoles Trivselsstrategi

Ferie- og fraværsregler

Folketinget har skærpet lovgivningen om elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen.

De nye regler gælder fra den 1. januar 2020.

I Ballerup Kommune er vi først og fremmest optaget af, at eleverne møder i skole. Vi vil fortsat gøre, hvad vi kan, for at eleverne har så lavt et fravær som muligt. De ændrede regler betyder dog, at vi ændrer vores praksis i nogle tilfælde, da forhøjet fravær nu har økonomiske konsekvenser. 

Definition på fravær
Der skelnes mellem to typer af fravær: lovligt og ulovligt fravær 

Lovligt fravær:

  • sygdom
  • funktionsnedsættelse
  • udredning
  • lægebesøg

Bemærk, at skolelederen i særlige tilfælde kan bede om en lægeerklæring som dokumentation for fraværet. Erklæringen betaler kommunen for.

Ulovligt fravær:

  • Fravær uden begrundelse
  • Fravær uden besked fra eller aftale med hjemmet 
  • Fravær uden tilladelse – ved ekstraordinær frihed 

Som hovedregel skal skolen orienteres om alle typer af fravær, og ekstraordinær ferie kræver skolens tilladelse.  

Ansøgning om ekstraordinær ferie
Som noget nyt regnes ferie eller fridage uden for skolernes ferie også som ulovligt fravær, hvis skolen ikke har givet tilladelse til det. 

Det betyder, at forældre skal søge om tilladelse til, at eleven må holde ferie uden for skolernes ferier. 

Regler for ansøgningen:

  • Der skal søges om fri, hvis der er tale om mere end to sammenhængende fridage.
  • Forældrene skal udfylde en ansøgningsblanket 
  • Ansøgningen skal afleveres til den pædagogiske leder på skolen. 
  • Ansøgningsfristen er senest 14 dage før ferien.

Den pædagogiske leder foretager en konkret vurdering af den enkelte ansøgning. Elevens faglige, sociale og trivselsmæssige situation indgår i vurderingen.

Konsekvenser ved ulovligt fravær
De nye regler betyder også, at det har konsekvenser, hvis eleven har for højt ulovligt fravær i skolen. Fraværet bliver opgjort pr. kvartal. 

10 procent fravær pr kvartal
Fraværet gøres op en gang i kvartalet.

Hvis eleven har et ulovligt fravær på 10% i løbet af et kvartal, så bliver forældrene indkaldt til en samtale på skolen.

Formålet med samtalen er at udarbejde en handleplan i samarbejde med forældrene, så fraværet falder. 

Over 15 procent fravær pr kvartal
Hvis eleven har et ulovligt fravær på over 15% i løbet af et kvartal, så har skolelederen pligt til at lave en underretning til Børne- og Ungerådgivningen i Ballerup Kommune. 

Konsekvensen af underretningen er, at familien mister udbetalingen af børne- og ungeydelsen for et kvartal. 

Bemærk, at der er forskel på, hvor mange skoledage der er i et kvartal:

Eksempel 1 - Så mange skoledage svarer 15 procent fravær til i 1. kvartal 2020: 
Antal skoledage 1. kvartal 2020 fra januar til marts: 59 dage. 
Der er her taget højde for, at skolestart efter juleferien er den 2. januar, og at skolen har en uges vinterferie.

15% af 59 skoledage: 8,85 skoledage.

Eleven har et ulovligt fravær på 15% efter 9 fraværsdage i dette kvartal.

Eksempel 2 – Så mange skoledage svarer 15% fravær til i 2. kvartal 2020: 
Antal skoledage 2. kvartal 2020 fra april til juni: 52 dage
Der er her taget højde for påskeferie i uge 15, St. Bededag, Kr. Himmelfartsdag, Pinse og Grundlovsdag.

15 pct. af 52 skoledage: 7,8 skoledage

Eleven har et ulovligt fravær på 15% efter 8 fraværsdage i dette kvartal.

Mere information
Du kan læse mere om de nye fraværsregler her:

Fritidsordning - BFO

Vores fritidsordning hedder i daglig tale BFO, som står for Ballerup Fritids Ordning.

Elever fra indskolingen på Måløvhøj Skole går i Måløvhøj BFO. BFO'en består af 3 afdelinger, som er fordelt på skolens to matrikler (afdelinger).

Eleverne går i BFO og skole på samme matrikel.

Hvad er formålet med BFO'en?
Folketinget vedtog med virkning fra 1. august 2009 at indføre mål- og indholdsbeskrivelser i landets skolefritidsordninger.

Formålet med at beskrivelserne er bl.a. at give borgerne indblik i den enkelte kommunes prioriteringer og serviceniveau i
forhold til skolefritidsordningen.

Mål- og indholdsbeskrivelse for BFO i Ballerup Kommune 

Pædagoger i indskolingen Måløvhøj Skole

Hvordan melder jeg mit barn ind i BFO'en?
Se her, hvordan dit barn bliver indskrevet i BFO'en. 

Hvad er åbningstiderne i BFO'en?
Eleverne kan både gå i BFO før skoledagen starter, og efter den er afsluttet.

Åbningstider om morgenen:
Mandag - torsdag: Kl. 06:40 - 08:00
Fredag: Kl. 06:50 - 08:00

Åbningstider om eftermiddagen:
Mandag - torsdag: Fra skolefri - kl. 17:00
Fredag: Fra skolefri - til kl. 16:30

Hvilke tilbud er der i BFO'en?
Ud over de mange daglige aktiviteter er der også nogle særlige tilbud for børnene i Måløvhøj BFO.

Samtalegrupper for børn i brudte familier i indskolingen på Måløvhøj skole  2019-20

Mindfulness og børneyoga

Praktik for studerende

Vi tilbyder praktikforløb for studerende på skolen og i vores fritidsordning (BFO).

Praktikforløb i skolen
Læs mere om praktikforløbet på skolen i vores Uddannelsesplan for praktikanter
 

Praktikforløb i BFO 
Se vores Uddannelsesplan for praktikanter i BFO her

 

About the school

Facts about the school
Måløvhøj Skole is divided into two campuses. Campus Måløv and Campus Østerhøj (Oesterhoej).

The school is a comprehensive school just outside Copenhagen, the capital of Denmark. It takes around half an hour to go from Copenhagen city centre by public train to our town. The community, 25 kilometres from Copenhagen, is called Ballerup and has approximately 48.000 inhabitants. There are 5 public comprehensive schools. Our school is in a small village called Måløv. The parents do not have to pay for their children to attend the school; the school is supported by the government and municipality through taxes.

The school is situated in a middle class neighbourhood and in very beautiful surroundings. Nearly all pupils live near the school, so most of them walk to school, and for most of them taking less than 10 minutes. A few cycles. The younger pupils are driven to school by their parents. Close to our school we have a big forest and a big lake so it is very easy for us to go on excursions as well as field trips to enjoy nature and study. We also frequently go to museums in central Copenhagen.

The school, with its two campuses, has around 1300 pupils aged from 6-15. It means that we have pupils attending what would correspond to primary, middle school and 2 years of secondary school. We call it grades 0 to 9th. After that our pupils continue education at high school or vocational school etc. The school has around 110 teachers. 

We all use our first name in school and our pupils do not wear school uniforms.Our school as well as our society as a whole is characterized by a culture of equality, which implies that every person is supposed to be treated with the same respect no matter whether he or she is a pupil, a teacher, or an adult. 

Our classes
Pupils are taught the Danish language, Maths, Science and Physical Education at all grades as well as English as a second language, and from 5th grade they are additionally taught German as a foreign language. From 7th grade Science is divided into different topics such as Physics, Chemistry, Geography and Biology, and from 8th grade pupils are also taught Social Studies. From 8th grade pupils are given marks in nearly all subjects. After 9th grade pupils have to sit an exam in written and spoken Danish, in Maths, in spoken English, in Science and in a few additional subjects following an official decision by the Ministry of Education. 

Each class consists of approximately 25 pupils and it has its own classroom. In this classroom most of their teaching takes place. Science from 7th grade and PE take place in areas specially designed for them. Normally a teacher will teach the same class his or her subject for at least three years and often all nine years the pupils attend the school. It ensures that the teacher knows each pupil very well and also has a very strong collaboration with the parents. At least twice a year parents are invited to a talk with the teaching team about how their child is performing in school.
In 8th grade we have one day focusing specifically on teaching innovation and entrepreneurship for all classes at that level in one big group.

All classes begin at 8 am and lessons are 45 minutes. Normally we have double lessons, which mean that the same subject is taught by the same teacher for 90 minutes. After that there is a break for 15 minutes followed again by a 90 minutes lesson. At a quarter past eleven we have a lunch break for one hour. Most children bring their own lunch to school, but we also have a small canteen where it is possible to buy small dishes, fruit etc. After that most pupils will have one more lesson of 90 minutes and then the school day is over for the youngest whilst the older ones have another lesson period.

Homework increases throughout the years in school. So from 7th grade there will normally be around one to one and a half hours of homework each day. The teachers do not have an office at school so they also do their preparation at home.

After-school activities
There are also after-school activities provided in the two institutions where pupils from the age of 6-12 can attend extra – curricular activities. For this reason the school also employs qualified staff.  in each campus there also is a library to serve pupils as well as teachers. 

Most children in Denmark seem to be very mature at an early age. That is maybe due to their upbringing and the way our school system focuses on individuality and the ability to take responsibility for themselves as well as their own life. The upbringing in Denmark can be described as quite free. It implies that parents trust their children and the children are allowed to do a lot on their own also because most parents, both father and mother, work all day, so a lot of the older pupils, from the age of 12/13, have to be on their own all afternoon. For a lot of children it is normal to have a spare-time job from the age of 13/14. They often deliver newspapers one day a week or work in supermarkets etc. The money the children earn is regarded their own and they will spend it on candy, clothes, music etc.

International engagements
The school has experiences with Erasmus+ projects, exchange of teachers and pupils, job swop, teaching assistants, E-twinning, cooperation with China etc. and our international engagement means that we are constantly looking for new partners to cooperate with.

If you want to know more about our school and the possibilities of doing a project together, please do not hesitate to contact the international coordinator, teacher, Mrs Marianne Lykkeby at: mly@balk.dk