vindere af skoletur2

Verden venter: Elever vinder tur til Kina og Tyskland

Ni Hao og Guten Tag! Otte elever fra 8. klasse har vundet en tur til Kina, og 10 elever har vundet en tur Tyskland.

Foto: De glade vindere af årets Bycirklen-konkurrence, der kan se frem til en lærerig tur til Kina. Fra fra venstre mod højre er det Anton Fu Hou Dong, Victoria Branth, Aleksandar Kodzhabashiev, borgmester Jesper Würtzen, Emma Engvang Hansen, Clara Louise Hein, Anna Xinan Bundgaard Skotte og Clara Brandsborg. Louise Hjulmand var ikke til stede.

Der var klapsalver og enkelte glædestårer på Ballerup Rådhus, da vinderne blev afsløret af Ballerup Kommunes borgmester Jesper Würtzen (A).

I alt 300 elever på fem af kommunens skoler har deltaget i Bycirklen-konkurrencen om en tur til millionbyen Wuxi. På turen får eleverne indblik i kinesisk kultur og kinesiske traditioner. De otte vindere skal følge undervisningen på en af samarbejdsskolerne og bo privat hos en kinesisk familie.

Eleverne tager af sted i september. Det er sjette gang, Ballerup Kommune sender ottendeklasser til Wuxi.

Alle deltagere i konkurrencen har udarbejdet en ansøgning. Her beskriver de, hvad de kan bidrage med som repræsentanter for Ballerup Kommune i Wuxi.

Borgmester Jesper Würtzen sendte eleverne af sted med beskeden om, at verden kun bliver større. Han sagde desuden:
- Kommunalbestyrelsen i Ballerup Kommune tror på, at det er rigtigt vigtigt, at unge mennesker møder andre kulturer og mennesker. Vi ønsker, at børn og unge bliver præsenteret for en internationaliseret verden, hvor vi på tværs af landegrænser arbejder sammen. Det modner jer at opleve en fremmed verden. Jeg er sikker på, at I på fornemste vis vil være gode ambassadører for jeres skoler og Ballerup Kommune.

Tyskland venter også
Desuden vinder 10 elever en tur til Ballerup Kommunes samarbejdsby Brandenburg an der Havel i Tyskland. De skal af sted i maj, hvor de bl.a. deltager i et videodokumentarforløb og skal dele oplevelser med 40 andre unge fra Tyskland, Rusland og Israel.

Den ene af eleverne, Anna Xian Bundgaard Skotte, vinder som første elev nogensinde en tur til både Kina og Tyskland.

vindere af skoletur3

Foto:10 elever glæder sig til en tur til Tyskland. Fra venstre mod højre er det Clara Lønroth, Mia Larsen, Anna Skotte, Clara Ruskov, Joy Liu, borgmester Jesper Würtzen, Signe Petersen, William Jacobsen, Frederik Schmidt, Mikkel Ottosen og Anton Lundeman.

Fakta

• Bycirklen er et samarbejde mellem tre kommuner. Ballerup Kommune, Egedal Kommune og Frederikssund Kommune.
  • Et strategisk samarbejde, som blandt andet fremmer og synliggør den nordvestlige del af hovedstadsregionen som et dynamisk erhvervs- og byudviklingsområde.
  • Sammen med de otte elever fra Ballerup Kommune, skal elever fra Egedal Kommune og Frederikssund Skole også med til Wuxi i september.

Seneste nyheder