Far, hør hvad jeg kan blive
Foto: Eleverne fra 8. årgang på Måløvhøj Skole havde mange kreative bud på en alternativ uddannelsesvejledning til deres forældre. Her er det Mia, der laver en poetry slam til ferniseringen for forældrene som afslutning på entreprenørforløbet.
Hvordan klæder vi forældrene bedre på, så de kan vejlede deres børn om valg af ungdomsuddannelse?
Det lyder umiddelbart som en svær nød at knække, men 20 elever fra 8. årgang på Måløvhøj Skole tog udfordringen op.
Efter et seks uger langt forløb i entreprenørskab i linjefaget ’Tryk på Udtryk’ var de klar med hele fem innovative bud på nye måder at guide forældre til bedre uddannelsesvejledning af deres børn.
Der var stort set noget for enhver smag. Forældrene kunne vælge at nynne med på en sang, fordybe sig i en podcast, studere en plakat, se en film eller lytte til en omgang poetry slam. De mange kreative bud skyldes ikke, at eleverne er mere opfindsomme end så mange andre. De har derimod trænet deres kreative evner.
I lære som entreprenører
Kom med så mange idéer som muligt til, hvordan fremtidens telt kunne se ud. Lav en brainstorm over alt det, der kan gøre en ferie lettere.
Det er blot nogle af de opgaver, eleverne er blevet udfordret med undervejs, når de trænede deres kreative evner i entreprenørforløbet. Det har været en snørklet vej fra idé til færdigt produkt med både blindgyder og frustrationer men også masser af aha-oplevelser. Undervejs har eleverne leget med massevis af idéer, tanker, muligheder og materialer for at nå frem til deres egen opfindelse til slut.
Gode idéer vokser dog sjældent frem ved skivebordet, så eleverne har undervejs i processen også været på inspirationstur i lokalområdet. De har besøgt lokale ungdomsuddannelser som fx NEXT, været på virksomhedsbesøg hos reklamebureauet Cool Grey og haft en workshop på Vognporten for at lære at lave deres egne film- og lydproduktioner.
Frida, der går i 8. G, har sammen med kammeraterne Mia og Emma lavet en poetry slam, som er en tekst på vers, de læser op for publikum. Selv om hun har prøvet kræfter med poetry slam før, synes hun alligevel, at det har været udfordrende at bruge det i rollen som entreprenør.
- Det er faktisk sværere, end man tror, at være entreprenør. Det har taget rigtig meget tid, og det har været udfordrende at arbejde med en bestemt målgruppe. Men det er også noget af det, jeg har lært allermest af. Det er et forløb, vi kan bruge til noget, siger Frida.
Poetry Slam viser vejen
Michael Bøge Holm, der er far til Anton fra holdet, står og lytter til det sidste indslag til forældreferniseringen. Det er poetry slam. Oplæserens stemme sitrer og lyder som et hårdtslående beat.
”Jeg ved accept kan være svært, men I skal til at få det lært. For det er din pligt at fremme dit barns selvindsigt. Husk at tro på dit barns mavefornemmelse. Det er ikke ensbetydende med fremtidig væmmelse.”
Michael Bøge Holm klapper begejstret, da oplæsningen slutter.
-Jeg synes, det her er en kanon måde at gøre det på. De kommer frem med budskabet på en god måde, som fanger mig. Og så er det nogle fine opfordringer de unge kommer med, at vi som forældre skal støtte dem i deres uddannelsesvalg.
Flere forældre og elever kan se frem til en lignende aha-oplevelse. Det innovative forløb bliver nemlig udrullet på alle skolerne i Ballerup i løbet af de kommende år.
Se højdepunkterne fra entreprenørforløbet
Foto: Kickstart af entreprenørforløbet foregik på Ballerup Rådhus med
udviklingskonsulent Sanne Askholm som facilitator.
Her er eleverne i gang med den første samarbejdsøvelse, hvor de skal
forsøge at rejse sig op på én gang, mens de holder i armkrog.
Foto: Eleverne fik undervejs en rundvisning på reklame-
bureauet Cool Grey, hvor de så mange forskellige eksempler
på reklamekampagner som inspiration til deres eget produkt.
Foto: En grundig research om emnet er vigtig, når et
eksisterende produkt skal videreudvikles eller nytænkes.
Her er eleverne på besøg hos ungdomsuddannelsen NEXT i Ballerup.
Foto: Vognporten åbnede dørene til deres musikstudie,
så det også var muligt for de unge at indspille en sang,
lave en video eller en podcast. Den mulighed var der flere
grupper, der greb, da de ikke havde prøvet den slags før.
Foto: Mia (tv), øver sig lige en sidste gang på sin poetry
slam sammen med sin makker Frida (længst th), inden
det går løs. –Jeg har fundet ud af, at kreativitet kræver selvtillid.
Men hvis jeg lader som om, jeg ved, hvad jeg laver,
så lykkes jeg, siger Mia. Mia og Frida er i øvrigt enige om,
at deres lærer, Mette Rosenberg (i midten), har gjort en stor
forskel i hele forløbet, fordi hun samtidig er skolevejleder.